Zoeken

Historie

In 1987 werd een groot gasveld ten noorden van Den Helder ontdekt. Naar aanleiding van een uitgebreide studie van ELF Petroland (het huidige Total E&P Nederland B.V.) en NAM B.V. werd samen met EBN besloten tot de bouw van het 264 kilometer lange NOGAT-pijpleidingsysteem.

Productieplatformen van diverse olie- en gasbedrijven werden met het systeem verbonden, waarna het gebruik van de pijpleiding in 1992 echt op gang kwam. In 2000 heeft Wintershall een pijpleiding vanaf het Duits Continentaal Plat aangesloten op NOGAT en in 2004 werd door Maersk hetzelfde gedaan voor velden op het Deense continentale plat.

In 2008 heeft GDF SUEZ E&P Nederland B.V. de belangen van NAM in NOGAT en de algemene bedrijfsvoering van het systeem overgenomen. De dagelijkse bedrijfsvoering van de GBI in Den Helder, onderdeel van het NOGAT systeem, wordt nog door NAM in opdracht van NOGAT uitgevoerd.

 

1989

Oprichting Northern Offshore Gastransport B.V. (NOGAT B.V.)

1990

Aanvang van de bouw van de gasbehandelingsinstallatie bij Balgzand en het leggen van de 36” pijpleiding en 24” pijpleiding van platform F3-FB naar de terminal.

1992

Start van gastransport vanaf het productieplatform F3-FB naar het gasbehandelingsstation in Den Helder.

2000

Aansluiting NOGAT extensie naar Duits Continentaal Plat en transport van Duits gas.

2004

Pijpleiding vanaf Deens Continentaal Plat met het Tyra platform wordt voltooid en eerste gas vanuit Denemarken wordt getransporteerd en behandeld.

2008

GDF SUEZ neemt belang in NOGAT en de bedrijfsvoering van NAM over.

2009

Lundin Petroleum BV verkoopt belang aan Centrica Production Nederland BV.

2010

GDF SUEZ neemt een deel van de Total belangen over.

2013

PGGM neemt een deel van de belangen van GDF SUEZ over.

2015

GDF SUEZ wordt ENGIE.